top of page

סיכום חממת דיגיטל - ניהול קהילות בדיגיטל

במהלך החודש וחצי האחרונים הוקמה חממת למידה ברשת ועדי השכונה של תנועה ישראלית. משתתפי החממה, שכללה בעיקר נציגים מועדי שכונה והתארגנויות מקומיות וכן מישראל 2050, עברו קורס מקיף בנושא קהילות, מציאת החוזק האישי והקבוצתי של הקהילה שלנו ויצירת קשר טוב בין המפגש הפיזי לזה הוירטואלי. את הקורס העבירו גלית גנאור ורעי דישון.


ועדי השכונה של תנועה ישראלית מקבלים על עצמם ליצור שינוי חיובי בשכונתם מתוך שקיפות, באמצעות תהליכי שיתוף ציבור ויצירת קהילה בשכונה. המשימתיות, שהינה ברורה, מוגדרת ובעלת יכולת מדידה עלולה לגבור על השקעה בקהילה - השקעה בתהליך ארוך, איטי ועדין. חממת ניהול קהילות בדיגיטל באה לשים דגש על ענין מהותי זה - יצירת קהילה בשכונה שבה אנו פועלים. בפוסט הבא סיכמנו בתמצית את הטיפים המרכזיים איתם יצאנו.


מפגש ראשון - מהי קהילה

המפגש הראשון עסק בהיכרות אישית ובהעמקה במודלים של קהילות, פיזיות ודיגיטליות. אחת ההגדרות המקיפות שראינו היא של החברה למתנ"סים שפיתחה את המדד המא"ה:


מתוך: ממצאי סקר מדד הקהילתיות של "לב המקום" מרכז קהילתי כוכב יאיר - צור יגאל (קישור).


לאחר המפגש יצאנו לשיחות אישיות עם חברי וחברות קהילה - תושבי ותושבות השכונה. גילינו מי מרכיבים את הפסיפס השכונתי, מה מענין אותם? מה חשוב להם? וגם - מה חסר להם ברמה האישית.


מפגש שני - בין ארגון ושיווק לבין קהילה ושותפות

המפגש השני עסק במתח שבין ארגון בעל מטרות, משימות ויעדים לבין קהילה, שהיא מרחב לחיים משותפים במובן הרחב. מנסיון שלנו, ועדי שכונה קמים לרוב סביב צורך - מאבק ספציפי או רצון כללי להיטיב בנושאים מוגדרים (כגון תחבורה, תשתיות, ביטחון אישי ועוד). ועד השכונה נבחר על מנת לייצג ולקדם את צרכי התושבים והתושבות מול מקבלי ההחלטות בפועל. עם זאת, משום שחברי וחברות הועד הינם נבחרים ומייצגים, יש באפשרותם ובאחריותם לחזק את החיים המשותפים, קרי הקהילה, של כלל השכונה. לא רק שינוי מיקום תחנת אוטובוס - אלא גם יצירת אירועים חברתיים שמטרם העיקרית היא המפגש עצמו. גם פגישות עם ראש העיר - וגם יצירת חיבורים וקשר בינאישי.


במהלך המפגש דיברנו על ההבדל שבין שיווק דיגיטלי, שדומה בעבודת הועד לערך השקיפות - העברת מסרים, עדכון בעשיה שלנו וקידום הועד וחבריו - לבין יצירת מרחב קהילתי - מקום שבו הידע שייך לכולם, וכולם שותפים ליצירה של תכנים וליצירת מענה לצרכים שוטפים.


מפגש שלישי - להיות מנהל/ת קהילה במרחב הדיגיטלי

במפגש השלישי דיברנו על התפקיד של מוביל/ת הקהילה (הפיזית והדיגיטלית) - מה תחומי האחריות, כישורים ויכולות נדרשים. דיברנו על הצורך ביצירת צוות - כשם שועד השכונה מורכב ממספר אנשים, כך גם ניהול קהילה במרחב הדיגיטלי דורש צוות מגוון בו כל אחד ואחת מביאים לידי ביטוי היבט אחר הנדרש בניהול קהילה שוקקת.


במפגש התעמקנו בסט הכלים למנהל/ת קהילה שחקרו ואספו The Community Roundtable (להרחבה ראו כאן). מדובר ברשימה של כ-50 יכולות המחולקות ל-5 נושאים:

  • ניהול תוכן

  • ניהול טכנולוגיה

  • ניהול קהילה וקשרים בינאישיים

  • ניהול תכנית אסטרטגית

  • ניהול תכנית עסקית


בסיום המפגש כל אחד ואחת מהמשתתפים המשיכו לבצע מיפוי של הקהילה שהם רוצים ליצור - למי היא פונה, על אילו צרכים היא עונה, מה האופי שלה ועוד.

מתוך: אתר The Community Roundtable (קישור)


מפגש רביעי - התוכן הוא המלך

המפגש הרביעי עסק בתוכן. ברשתות החברתיות יש מלחמה על הקשב של הגולשים. בנוסף, התוכן שניצור או שנאפשר לחברי הקהילה ליצור בעצמו מכווין את האופי של הקהילה, את השיח במרחב ועוד. לכן, במפגש דיברנו על איך כותבים תוכן שמושך, שיוצר ענין, שגורם למעורבות (תגובות, שיחות בפרטי וכדומה).


שלושה דגשים לתוכן מוצלח:

  • אותנטיות - לשתף באמת, את הרגשות, את המחשבות. לשתף בתהליך ולא רק בתוצאה הסופית.

  • ליצור מעורבות - לשאול שאלות מכווינות, לאפשר לאחרים להוסיף משלהם.

  • להיות נהירים - לזכור שלא כל מי שקוראים או רואים את מה שהעלנו מכירים אותנו ואת כל הרקע לסיפור. להוסיף מידע חשוב מההקשר. בנוסף, לשים לב לסגנון ולאופן הניסוח.


מפגש חמישי - פייסבוק, וואטסאפ ומה שבינהם

במפגש החמישי עברנו על רשתות חברתיות ופלטפורמות דיגיטליות שונות בהן ניתן ליצור מרחב לקהילה שלנו דיברנו על ההשפעה שיש לפונקציות הקיימות בכל פלטפורמה על תחושת הקהילתיות, ושאלנו איזו פלטפורמה מתאימה לכל אחד מאיתנו. התמקדנו בשני מרחבים:


  • קבוצת פייסבוק - מתאימה לקבוצות גדולות גם אם אין בין כל המשתתפים היכרות מוקדמת. מאפשרת יצירה ושיתוף של מידע כמו גם סידור וניהול ידע. מאפשרת לתייק פוסטים לפי נושאים וליצור "מאמרים" שיהיו נגישים לכל המשתתפים.

  • קבוצת וואטסאפ רועשת - מתאימה לקבוצות קטנות יותר ודורשת ניהול צמוד יותר. מקשה על יצירת שיח המשכי ועל שמירת ידע, אך מאפשרת לארגן פעילות בצורה מהירה ולקבל מענה מיידי לצרכים השונים. ניתן לבצע ניהול ידע מינימלי באמצעות שמירה של קישורים רלוונטים ב/אודות/ של הקבוצה.


נגענו בכלים שפייסבוק מציעה לניתוח נתונים של הקבוצות שלנו וראינו שיש כלים המספקים ניתוח בסיסי לקבוצות הוואטסאפ שלנו - למשל, Chat Visualizer.



bottom of page