המדריך להקמת חמ"ל שכונתי
מדינת ישראל נמצאת במצב חירום ביטחוני. החשיבות של מנהיגות והתארגנות אזרחית מקומית מקבלת משנה תוקף, עקב העומס וחוסר הנגישות של חלק מהמערכות והמנגנונים הרשמיים. לועדי שכונות ופעילים קהילתיים ועירוניים יש את היכולת להקים חמ״ל מקומי אשר יעסוק במיפוי וחיבור בין צרכים של תושבי האיזור למתנדבים, ארגונים ויוזמות שעשויים לתת מענה לצרכי התושבים.
הכנו עבורכם מדריך קצר לשלבי ההקמה וההפעלה הראשוניים של חמ״ל מקומי. במידה ואתם או אתן מעוניינים בהקמת חמ״ל מקומי, כבר מנהלים פעילות דומה באיזור שלכם ומעוניינים לקבל ייעוץ וליווי, או מעוניינים שנקשר אתכם/ן ליוזמה מקומית קיימת - אתם/ן מוזמנים להשאיר פרטים ואחד מרכזי השטח שלנו יחזור אליכם בהקדם.
שלב א׳ - הקמה
-
פותחים קבוצת ווטסאפ כללית לשכונה בשם "עזרה הדדית - (שם השכונה)".
-
מפיצים לכל עבר את הקישור להצטרפות לקבוצה.
-
ממתינים כמה שעות שאנשים יצטרפו (כ-4 שעות).
-
הקבוצה סגורה להתכתבויות בשלב הזה, מלבד הודעה כל שעה של המנהלים:
"ברוכות וברוכים הבאים לקבוצה. בבקשה תשלחו את קישור ההצטרפות לתושבי שכונה נוספים".
טיפ להפצה
אפשר לפנות לועדי הבתים הידועים או לעשות מיפוי שלהם בשכונה.
שלב ב׳ - פתיחת קבוצת ווטסאפ נוספת רק למנהלי החמ"ל
-
מעלים שאלה בקבוצה הראשית: "מי ששולט/ת בתוכנת אקסל ויכול/ה להיות זמינ/ה בחמ"ל שיפנה אלי בפרטי".
-
לאחר ש 3 אנשים ענו בחיוב נפתח את קבוצת הווטסאפ הנוספת בשם "חמ"ל קהילתי - שם השכונה" בקבוצה זאת מי שהוגדרו כמנהלי החמ"ל יתכננו את הפעילות השוטפת.
-
עדכונים על הפעילות, פניות, בקשות לסיוע וכו יועברו בהתאם לקבוצה הראשית הכללית.
שלב ג׳ - איסוף מידע והתנעה
-
בונים 2 טפסים ב-Google Doc (מצורפים לדוגמא).
- גיוס מתנדבים שרוצים להיות בחמ״ל
- צרכים של תושבי השכונה -
מכניסים לתיאור של הקבוצה "עזרה הדדית"את הקישורים לטפסים ומילה על הפרויקט.
-
עושים הפצה שלהם בקבוצה שפתחנו בשלב א׳ "עזרה הדדית״.
שימו לב
בשלב הזה, רגע לפני ההפצה, יוצרים קשר עם הרשות המקומית - מחלקת הרווחה/מתנ"ס
על מנת לעדכן אותם על המהלך. מטרת הקשר עם הרשות המקומית היא:
א. הם ידעו ויוכלו להיעזר בחמ"ל בשעת הצורך.
ב. להכיר אילו מענים הרשות כבר מציעה.
שלב ד׳ - תפעול שוטף ומבנה החמ"ל
-
ממנים איש קשר לרשות המקומית (רווחה/מתנ"ס ו/או גופים רלוונטים).
-
אחראי פניות תושבים - מחבר בין צרכי תושבים לפתרונות.
-
בסוף יום מוציאים הודעת עידכון כללית ומה נעשה היום.
-
בנוסף, בסוף יום מוודאים שכל הפניות נענו ומעדכנים את הטפסים במידת הצורך.
-
פעילות החמ"ל יכולה להיעשות מהבתים שלכם. באם אפשרי, ניתן להיפגש אחת למספר ימים.
דוגמאות לפעילויות יזומות של החמ"ל
-
גיל שלישי - ביקור של תושבים בבתים של קשישים ו/או עריריים בשכונה כדי לוודא, שהם מקבלים מענה לצרכים הפיזיים, אך גם של הצרכים הנפשיים. בתקופה מורכבת זו, חשוב להפיג את הבדידות.
-
סיוע בקניות\איסוף תרופות - ישנם תושבים, שחוששים או מתקשים לצאת לקניות וחלקם זקוקים לתרופות ונמנעים לצאת בתקופה זאת לרכוש אותן. ניתן לאתר את התושבים הללו ולסייע להם.
-
סיוע בתיקונים בסיסיים בבתים - באופן טבעי, ישנה ירידה במספר אנשי מקצוע זמינים. לעיתים נדרשים תיקונים חיוניים, שלא סובלים דיחוי בבתים כדי לשמור על שגרה. ניתן לבדוק בקרב התושבים מי יודע לפתור בעיות כאלה ואחרות בבתים ולהציע למי שנזקק.
-
הוצאת בע"ח - בתקופה זאת, אנשים חוששים אפילו לצאת לדקות ספורות להוציא את הכלבים לעשות את צורכיהם, תאתרו מס' מתנדבים, שיוכלו להגיע לבתים ולעזור עם הוצאת הכלבים.
מי אנחנו?
תנועה ישראלית היא תנועה חברתית-פוליטית, א-מפלגתית, המקדמת ייצוגיות ואחריותיות בתוך המערכת הפוליטית שלנו באמצעות ביזור סמכויות, חיזוק האזוריות וקידום הדמוקרטיה המקומית והארצית. אנו מסייעים לתושבים ומסייעים בהתארגנות מקומית בשכונה ובעיר, על ידי פעילות שטח ענפה שמתמקדת בהקמת ועדי שכונה וועדי פעולה נושאיים דמוקרטים.