top of page

הפקת אירוע ככלי לגיבוש קהילה

עודכן: 25 באפר׳ 2023

מדריך שיעזור לכם ולכן ליצור ולהפיק אירועים שיחזקו את קהילת השכונה ויגבירו את מעורבות התושבות והתושבים בעשייה של הוועד. מדריך זה נכתב על ידי ליאת הלפרין, רכזת שטח בכירה בתנועה ישראלית.

הפקת אירוע ככלי לגיבוש קהילה

אירועים הם חלק משגרת החיים שלנו: אנחנו הולכות לארוחה מיוחדת, הופעה, הרצאה, סמינר ועוד. אך נשאלת השאלה מה ההבדל בין ארוחת שישי עם חברים לבין ארוחת שישי בקהילה? מטרת המסמך לאפיין מהו אירוע בונה קהילה ולהציע פרקטיקה לקיים אירועים כאלה בחיינו.


אירוע בונה קהילה יכול להיות כל צורת מפגש, פיזי ודיגיטלי, אשר מרחיב את רמת המעורבות של חברות וחברי הקהילה. רמת המעורבות נבחנת ע"י השאלה באיזו מידה חברת הקהילה הייתה פרו-אקטיבית (engagement) לפני, במהלך ולאחר האירוע. אנו מניחות כי ככל שחברת הקהילה תהיה יותר יצרנית במפגש כך היא תרגיש יותר שייכות, אחריות ומשמעות בתוך הקהילה. חשוב לציין כי אנו מאמינות שיש לאפשר לחברות לנוע בין רמות המעורבות בקהילה בהתאם לצרכים ולרצונות שלהן, על מנת שהקהילה תהיה אורגניזם חי לאורך זמן.


אנחנו נמצאים כעת בתחילתה של תקופת חגים ומועדים עמוסה - רמאדן ועיד אל פיטר, פסח, ימי ציון לאומיים, ועוד. זוהי הזדמנות עבור ועדי השכונה לקיים אירועים מתוך ראיה קהילתית. קיום אירועים בתקופת החגים ובכלל הוא הזדמנות מצויינת לחשוף את פעילות הועד לתושבים. גם ליידע עוד תושבים על העשייה וגם לרתום נוספים לפעילויות השונות של הועד כדי לקדם את השכונה למקום טוב יותר.


סולם מעורבות בקהילה

סולם המעורבות של חבר או חברת קהילה בנוי מרמות מעורבות וסוגי מעורבות שונים, כפי שמפורט להלן:


רמות מעורבות:

  • רמת מעורבות נמוכה - מגיעה למפגש, הצטרפה לקבוצת וואטסאפ.

  • רמת מעורבות בינונית - מוכנה לקחת חלק קטן בארגון, מוכנה להגיע למפגשי חשיבה, משתתפת באופן תדיר באירועים.

  • רמת מעורבות גבוהה - חלק ממי שיוצר את הקהילה, יוצרת ומובילה תהליכים. חלק מהצוות הארצי.


סוגי מעורבות:

  • מעורבות מחשבתית - חברת הקהילה מעורבת בשיחות כיצד האירוע צריך להתנהל אך אינה שותפה בפעולות בפועל. היא מוכנה לקיים שיחות טלפון על אופי האירוע, הזמנה, דעה על השיווק ועוד.

  • מעורבות רגשית - חברת הקהילה רוצה להיות חלק מתוך הרגשה של קרבה למארגנת או לנושא. לעיתים תהיה מוכנה לפעול ולעיתים תגיע כמשתתפת.

  • מעורבות התנהגותית - חברת הקהילה מוכנה לפעול במהלך האירוע. מתבטא בעזרה לוגיסטית, טכנית ועוד.

צריך להדגיש שהרמות השונות יכולות לבוא יחד. בנוסף, מעורבות התנהגותית בדרך כלל חופפת לרמת מעורבות גבוהה ומתבססת על מעורבות חשיבתית ורגשית. כלומר, ניתן לראות את סוגי המעורבות גם במבנה של פירמידה. ועדי שכונה שהינם מובילים בקהילת השכונה יכולים למצוא כאן גם תהליך של בניית מעורבות.


איך להגביר מעורבות של חבר או חברת קהילה באירוע?

שלב ראשון - אפיון

כבר בשלב התכנון הראשוני של האירוע נעצור כדי להעמיק בשאלות אפיון שונות הנוגעות לנושא המעורבות וההשתתפות של חברות וחברי השכונה שלנו:


אלו שאלות לענות עליהן יחד בתכנון מקדים לאירוע:

  • אילו חוזקות של חברות קהילה יכולות לעזור על מנת שהאירוע יהיה הכי מדהים שיש? אילו איכויות של המשתתפים/ות יכולים לבוא לידי ביטוי?

למשל: כתיבה, צילום, שירה, הנחיה, העברת ידע מקצועי ועוד.

  • איך הייתי רוצה שחברות הקהילה ישתתפו באירוע?

למשל: יצירת זמן לשיתוף אישי; מרחב כתיבה פתוח לשיתוף מחשבות ועוד.

  • באיזה אופן יכול להיות יחס אישי לכל משתתפת אשר מגיעה לאירוע?

למשל: התחשבות בהעדפות תזונתיות; סבב שמות ועם מה הגעתי היום; יצירת היכרות אישית בין המשתתפות; שיחה של מארגנות האירוע עם כל אחת מהמשתתפות ועוד.


שלב שני - חלוקת עבודה

לאחר שכתבנו את מטרות האירוע ואת תכנית העבודה, ולאחר שאפיינו את צורת ההשתתפות והמעורבות הרצויה בעינינו, נתיישב לחבר בין תכנית העבודה לבין חוזקות של חלק מחברות הקהילה ונזמין אותן להשתתף באופן פעיל באירוע. כלומר, נזמין אותן לקחת אחריות על תחום מסוים או לבצע משימה מתוך אוסף המשימות של תכנית העבודה.


במידה ואנחנו לא מכירות מספיק אנשים מקהילת השכונה או שזה האירוע השכונתי הראשון - נחשוב על חברות וחברים אשר יכולים לעזור או על חברי וחברות תת קהילות בשכונה.


שימו לב:

  • נפנה לאנשים שאנחנו חושבים שיתאים להם להסכים להצעה שלנו להשתתף ולהוביל, אבל לא נפחד לאתגר גם אנשים חדשים.

  • זה שחברת קהילה אמרה "לא" להצעה שלנו להוביל לא אומר שהיא לא רוצה להיות מעורבת! זה רק אומר שנכון לזמן הזה, זה לא מתאים לה. נשאל אותה האם יש דרך אחרת שהיא תרצה להיות מעורבת, אולי היא תגיד בעצמה מה היא יכולה ומוכנה. בנוסף חשוב להבהיר שזה שגם אם היא כרגע לא לוקחת חלק בארגון, היא עדיין מוזמנת כמשתתפת.

  • לא חייב שכל הפעולות יחולקו שווה בשווה בין חברות הקהילה!

דרכים לדוגמה בהן תושבות השכונה יכולות להשתתף באירוע:

  • סגירת מקום המפגש והגעה מראש לארגן אותו יפה למפגש שלנו.

  • אחריות על רשימת משתתפים, פתיחת אירוע טופס הרשמה ותזכורת להרשם בו.

  • פרסום של האירוע ברשתות החברתיות - פייסבוק, בקבוצות וואטסאפ או בשיחות פרטיות, בסטורי באינסטגרם או בוואטסאפ.

  • אחריות על הכיבוד - חלוקה של רשימת כיבוד לשאר הקהילה, או הכנה משותפת של אוכל מושקע למפגש.

שלב שלישי - האירוע עצמו

לאחר שחברות הקהילה ערכו את הפעולות שביקשנו, הגענו לאירוע עצמו.


להלן דגשים לשים לב אליהם בזמן האירוע:

  • ניצור קבלת פנים נעימה ואקטיבית (מה עושים כשכולם מתאספים?). נרצה שתהיה פעילות כלשהי בזמן ההתאספות, למשל פינת קפה, ארגון של החלל, שאלות שכתובות על הקירות ועונים עליהן בפתקיות ועוד.

  • נשים לב אנחנו גורמות לכמה שיותר מהמשתתפות והמשתתפים להיות אקטיביים באירוע. למשל באמצעות מתודות שגורמות לכולם לדבר (סבב, קבוצות קטנות); יחס מזמין השתתפות; הסבר שזהו אירוע שחברות מהקהילה היו אחראיות עליו ואפשר לקחת אחריות על האירועים הבאים ועוד.

  • נדאג לכך שבסיום האיורע, את החדר מארגנים ומסדרים יחד. לא נשארים מובילי האירוע לסדר לבד, מנקים אחרינו יחד כולם כחלק מההשתתפות.

  • בסיום האירוע חשוב מאוד להודות להלל ולשבח! אנחנו חיות בעולם שבו מרחב הפרגונים אינו גדול ולכן חשוב להכיר תודה על המעשה, גם אם הוא קטן. כמובן שיש לשים לב שהפרגון מותאם למידת הפעולה שנעשתה ולאישיות של חברת הקהילה.

דוגמאות לפרגון:

  1. שליחת הודעה של תודה על הפעולה שנעשתה או שיחת טלפון.

  2. הכרת תודה בסוף האירוע לכל העוזרות עם שמות ומה הן עשו.

  3. מתנה סמלית לחברות הקהילה אשר עזרו.

לאחר האירוע, ניתן לבצע סיכום עם המשתתפות לטובת הסקת מסקנות להמשך. האם היו רוצות לקחת חלק בהכנה של הארוע הבא, מה רוצים ליצור ביחד להמשך?



Comments


bottom of page