קראו את מאמרה של עו"ד מלי טופצ'יאשווילי, ראש תחום מדיניות וקשרי ממשל בתנועה ישראלית, העוסק בתפקודם של ראשי הרשויות המקומיות בעת המלחמה ובההשלכות שעשויות לכך על הבחירות לרשויות המקומיות.
ראשי הרשויות שנסקו וראשי הרשויות שכשלו במבחן המנהיגות הגדול ביותר אי פעם
מלחמת חרבות ברזל, שנפתחה לפני כחודשיים, היוותה אתגר המנהיגות הגדול ביותר ראשי הרשויות והאחריותיות שלהם כלפי תושביהם. חלקם התגלו כלוחמים אמיתיים מברזל עבור התושבים שלהם, וחלק מן ראשי הרשויות כשלו כישלון חרוץ והתגלו כמנותקים. ב-31 לאוקטובר 2023 היו אמורות להתקיים הבחירות לרשויות המקומיות, כעת נראה שהקלפים נטרפו מחדש והמירוץ לראש הרשות ברשויות המקומיות נפתחו לחלוטין מחדש, במקומות שלא דמיינו שיפתחו.
עד לפני מלחמת חרבות ברזל ולקראת הבחירות לרשויות המקומיות, ראשי הרשויות התהדרו בקמפיינים עתירי תקציבים ומהודקים, עמדה מאחוריהם מערכת משומנת של יחסי ציבור והם התפארו בקשרים הפוליטיים שלהם עם השלטון המרכזי. ואכן אם התושבים היו יוצאים לבחור את המועמד שלהם לפני פרוץ המלחמה, ככל הנראה שהיה קשה להבחין במנהיגות אמיתית לעומת מסיכה של יחסי ציבור, מפרוץ המלחמה כל הקלפים נטרפו מחדש והבחירות לרשויות המקומיות נפתחו לחלוטין מחדש, כי בעת משבר כל המסיכות יורדות וראשי הרשויות מתגלים ביכולות האמיתיות שלהם.
ראשי הרשויות נאלצו להתמודד עם סוגיות קשות ומורכבות כגון: ביטחון אישי והקמת כיתות כוננות, מתן מענה חינוכי וחשיבה יצירתית המעניקה מענה למצוקות התושבים, מענה נפשי למצוקות מערך הסוציאלי ותפקודו, וכמו כן מענה תושבים שנתונים תחת איומי רקטות ומיגונם, טיפול בחוסר בכוח אדם ובציוד, ובכלל זה הכנה לאספקת מוצרי יסוד ושירותים בסיסיים לתושבים, ובהם אספקת מזון, מים; טיפול באוכלוסייה נזקקת, העברת מידע לציבור, הסברה ודוברות, מתן שירותים חיוניים בתחום ההנדסה והתשתיות (מים, ביוב ובינוי), פינוי אוכלוסייה למרכזי פינוי, הפעלת מערכת החינוך בהתאם למדיניות הממשלה, הכשרת מערך כוח האדם אשר בעתות חירום יסייע לראש הרשות המקומית וייצוג התושבים של ראשי הרשויות מול מקבלי ההחלטות בשלטון המרכזי שישים את סדר העדיפויות הנכון.
היו ראשי רשויות שהתנתקו מצרכי התושבים שלהם לא הכילו את מצבם הנפשי האמיתי והגיבו כ"מנותקים" מהמצב, תושבי רשויות מסויימות שפונו להתרעננות בבתי מלוון נאלצו לחזור לעירם, למרות שצוותים מקצועיים העריכו כי מצבם הנפשי של התושבים לא מאפשר להם לחזור לביתם, אך ראש הרשות הגיב בניתוק מוחלט מתושביו ללא כל אבחנה של מצבם הנפשי מהאסון החמור ביותר שקרה במדינת ישראל ומטעמים לא ברורים.
דוגמא נוספת היא בנושא החינוך והביטחון של התלמידים, היו ראשי רשויות שאף אין כמעט מועמדים שמהווים איום והינם ידועים כשריפים בעירם, שהפקירו את ביטחונם של תושביהם על ידי החזרה של תלמידים למערכת החינוך ללא מיגון ראוי ותוך סיכון ביטחוני, כך שהורים בבתי ספר הודיעו על שביתה כוללת ויצאו במחאה כנגד ראש הרשות ונתקלו בתשובות לא מספקות ולקוניות של נבחר ציבור שהיה מנהיג בלתי מעורער ברשות.
לעומת זאת ראשי רשויות מסויימות שלכאורה היו חסרי סיכוי להיבחר שוב, או אפילו כאלה שכבר הודיעו שלא יתמודדו, התגלו כמנהיגים אמיתיים, הוכיחו עמוד שדרה מברזל, הביאו את זעקת תושביהם עד לכנסת בירושלים, הוקיעו החלטות שערורייתיות של משרד האוצר, זעקו את זעקותיהם של תושביהם לגמקבלי ההחלטות בנושאי ביטחון וההפקרות של תושביהם על ידי הפוליטיקאים. חלקם אף ניתקו קשרים פוליטיים והפגינו אומץ אל מול השלטון הארצי ולמפלגות שהתמודדו דרכם ונתנו להם גב כלכלי להיבחר ועמדו באומץ לצד תושביהם.
הבחירות לרשויות המקומיות נקבעו נכון לכתיבת מאמר זה ל30 בינואר 2024, הציבור הישראלי עוד מחלים מהטראומה הקשה שנחתה עליו, אך בימים אלו החשיבות המרכזית לאחר חוסר המנהיגות והאחריותיות שהופגנה כלפי אזרחי מדינת ישראל, להשפיע על הבחירות לרשויות המקומיות לצאת לבחור במי שמייצג נאמנה את תושביו והתגלה כמנהיג או לחילופין להחליף את אלו שכשלו.
Comentarios