top of page

המדריך להקמת חמ"ל שכונתי

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום בטחוני. החשיבות של מנהיגות והתארגנות אזרחית מקומית מקבלת משנה תוקף, עקב העומס וחוסר הנגישות של חלק מהמערכות והמנגנונים הרשמיים. לועדי שכונות ופעילים קהילתיים ועירוניים יש את היכולת להקים חמ״ל מקומי אשר יעסוק במיפוי וחיבור בין צרכים של תושבי האיזור למתנדבים, ארגונים ויוזמות שעשויים לתת מענה לצרכי התושבים.

הכנו עבורכם מדריך קצר לשלבי ההקמה וההפעלה הראשוניים של חמ״ל מקומי. במידה ואתם או אתן מעוניינים בהקמת חמ״ל מקומי, כבר מנהלים פעילות דומה באיזור שלכם ומעוניינים לקבל ייעוץ וליווי, או מעוניינים שנקשר אתכם/ן ליוזמה מקומית קיימת - אתם/ן מוזמנים להשאיר פרטים ואחד מרכזי השטח שלנו יחזור אליכם בהקדם.

Anchor 1
intro

שלבי ההקמה וההפעלה הראשוניים של חמ״ל מקומי

im_69_icon_1.5.png

פעילויות יזומות

im_69_icon_1.3.png

תפעול

שוטף

im_69_icon_1.2.png

איסוף מידע

והתנעה

im_69_icon_1.2.png

קבוצת

מנהלי חמ״ל

im_69_icon_1.1.png

הקמה

שלב א - הקמה



פותחים קבוצת ווטסאפ כללית לשכונה בשם "עזרה הדדית - (שם השכונה)".


מפיצים לכל עבר את הקישור להצטרפות לקבוצה.


ממתינים כמה שעות שאנשים יצטרפו (כ-4 שעות).


הקבוצה סגורה להתכתבויות בשלב הזה, מלבד הודעה כל שעה של המנהלים:
"ברוכות וברוכים הבאים לקבוצה. בבקשה תשלחו את קישור ההצטרפות לתושבי שכונה נוספים".





טיפ להפצה

אפשר לפנות לעדי הבתים הידועים או לעשות מיפוי שלהם בשכונה.

im_69_icon_1.1.png

שלב ב׳ - פתיחת קבוצת ווטס נוספת רק למנהלי החמ"ל



מעלים שאלה בקבוצה הראשית: "מי ששולט/ת בתוכנת אקסל ויכול/ה להיות זמינ/ה בחמ"ל שיפנה אלי בפרטי".


לאחר ש-3 אנשים ענו בחיוב - נפתח את קבוצת הווטסאפ הנוספת בשם "חמ"ל קהילתי - שם השכונה" בקבוצה זאת מי שהוגדרו כמנהלי החמ"ל יתכננו את הפעילות השוטפת.
עדכונים על הפעילות, פניות, בקשות לסיוע וכו יועברו בהתאם לקבוצה הראשית הכללית.

im_69_icon_1.2.png

שלב ג - איסוף מידע והתנעה



בונים 2 טפסים ב-Google Doc (מצורפים לדוגמא).
- גיוס מתנדבים שרוצים להיות בחמ״ל
- צרכים של תושבי השכונה


מכניסים לתיאור של הקבוצה "עזרה הדדית"את הקישורים לטפסים ומילה על הפרויקט.


עושים הפצה שלהם בקבוצה שפתחנו בשלב א׳  "עזרה הדדית״.





שימו לב

בשלב הזה, רגע לפני ההפצה, יוצרים קשר עם הרשות המקומית - מחלקת הרווחה/מתנ"ס על מנת לעדכן אותם על המהלך. זאת גם כדי ש:

א. הם ידעו ויוכלו להיעזר בחמ"ל בשעת הצורך.

ב. להכיר אילו מענים הרשות כבר מציעה.

im_69_icon_1.2.png

שלב ד - תפעול שוטף ומבנה החמ"ל



ממנים איש קשר לרשות המקומית (רווחה/מתנ"ס ו/או גופים רלוונטים).


אחראי פניות תושבים - מחבר בין צרכי תושבים לפתרונות.


בסוף יום - מוציאים הודעת עידכון כללית מה נעשה היום.
זה חשוב על מנת, שאנשים ירגישו שהקבוצה הינה כתובת רלוונטית.


כמו כן, בסוף יום מוודאים שכל הפניות נענו ומעדכנים את הטפסים במידת הצורך.


הפעילות של החמ"ל יכולה להעשות מהבתים שלכם. באם אפשרי, ניתן להיפגש אחת למספר ימים.

im_69_icon_1.3.png

דוגמאות לפעילויות יזומות של החמ"ל



גיל שלישי - ביקור של תושבים בבתים של קשישים ו/או עריריים בשכונה כדי לוודא, שהם מקבלים מענה לצרכים הפיזיים, אך גם של הצרכים הנפשיים. בתקופה מורכבת זו, חשוב להפיג את הבדידות.


סיוע בקניות\איסוף תרופות - ישנם תושבים, שחוששים או מתקשים לצאת לקניות וחלקם זקוקים לתרופות ונמנעים לצאת בתקופה זאת לרכוש אותן. ניתן לאתר את התושבים הללו ולסייע להם.


סיוע בתיקונים בסיסיים בבתים - באופן טבעי, ישנה ירידה במספר אנשי מקצוע זמינים. לעיתים נדרשים תיקונים חיוניים, שלא סובלים דיחוי בבתים כדי לשמור על שגרה. ניתן לבדוק בקרב התושבים מי יודע לפתור בעיות כאלה ואחרות בבתים ולהציע למי שנזקק.


הוצאת בע"ח - בתקופה זאת, אנשים חוששים אפילו לצאת לדקות ספורות להוציא את הכלבים לעשות את צורכיהם, תאתרו מס' מתנדבים, שיוכלו להגיע לבתים ולעזור עם הוצאת הכלבים.

im_69_icon_1.5.png

מי אנחנו?

bottom of page